حباب فیلترنوعی انزوای فکریست وزمانی رخ میدهد که وب سایت هابا رسانه های اجتماعی ازالگوریتمهایی استفاده کنندکه اطلاعات موردنظر کاربران رابه آنها ارائه میدهد.پژوهشگران کسی رانمیتوانند برای خودشان پیداکنند(پیروان حباب فیلتر هیچ کس رادرخودشان راه نمیدهند)ونگران روزی هستندکه اجماع اجتماعی ازبین برود وبسیارخطرناک است دررسانه هایی اتفاق می افتدکه شبکه های بیرون آن رااجرامیکنند و سیاستی رادنبال میکنند.
ای پاویزر میگوید آنچه اینترنت ازشماپنهان میکند.
مانندزمانی که ماسرچ درگوگل میزنیم پیشنهاداتی به مامیکندوماباتوجه به نیازمان یکی راانتخاب میکنیم واین حباب فیلتر است واطلاعاتش فرق میکندوازالگوریتمهایی استفاده میشودکه داخل ماشین است.
حباب فیلترشبکه های اجتماعی وموتورهای جستجویی هستندکه ذهن مارابه آن سمت وسو سوق میدهد.مثل کلمه ی فارسی ای که درترجمه معنی لاتین وعربی آن باهم فرق دارد.
اتاق پژواک آن دسته ازخبرهایی است که دررسانه وشبکه ی مجازی است که واقعیت ندارد اماچون باباورهای مخاطب وتکراردررسانه همسو است به باورعمومی تبدیل شده است.
این تئوری در رسانه نقش پررنگی داردو مهمترین باوروعقایدوارتباطات دررسانه های امروزاست وباتکرار پیام حقیقت راطوری بیان میکنند همه تصور میکنند حقیقت دارد امامانندپژواکی است که به مخاطبان بازمیگردد این افراداعتمادبه نفس بیشتری توسط دیگران پیدا میکنند واطلاعاتی راکه اینترنت دراختیار کاربران قرارمی دهد آنها از کانال های دیگرطبق خواسته ی هرشخص اطلاعات دریافت می کنند.
بیشترین حالت رخداداتاق پژواک درزمینه ی سیاسی است.
اتاق پژواک رسانه ای چیست؟
اتاقی دربسته که ازنظر صوتی عایق است یعنی صدامنعکس شده وتقویت میشود صداهای بیرون وارد نمیشوند.
اتاق پژواک رسانه یک اتاق پژواک فیزیکی است یعنی ایده هاوباورها درون یک فصل تکرار تقویت میشوند وایده ها درون این فضا سانسورمیشود.
دردنیای رسانه این فضاها به لطف شبکه های اجتماعی بیشتروگسترده ترشده است وکاربران دراتاق پژواک رسانه ای گرفتارشده وایده های هم سوی خودراکه درحال تکراروتقویت هستند.درواقع کاربران تشویق میشوند عقاید مشابه شان رابیان کنند وجرات ابراز عقاید غیرهمسوی خودرانداشته باشند.
اتاق پژواک درشبکه های اجتماعی برای مثبت اندیشی میان کاربران توسعه یافته ونوعی حباب در آنها شکل گرفته اماباگذشت زمان این حباب هاتبدیل به اخبارجعلی وغیرواقعی میشود که نگرانی دارد.
مارک زاکربرگ ازایجاد اتاقهای پژواک خبرداد وگفت این فضاها باعث افزایش نگرانی کاربران شده است .اومعتقد بود مقالات با نظرات مختلف هم نمیتواند تاثیری روی کاربران داشته باشد وبایدبرای ازبین بردن این فضا فکری کرد.
اتاق پژواک در شبکههای اجتماعی برای توسعه تفکر مثبت و به اصطلاح مثبتاندیشی میان کاربران توسعه یافته است و نوعی حباب مثبتاندیشی در میان آنها شکل میگیرد.
تلاش برای شکستن اتاق پژواک رسانه ای این است که آگاهی کاربران در این فضا ها افزایش یافته ودرتلاشند این نوع حصاررابشکنند یاازآن خارج شوند.کاربران مثل قبل بانظرات غیرهمسومقابله نمیکنند وسعی میکننداخبارراازمنابع قابل اعتماد ومعتبردریافت کنند .
دریک آژانس رسانه ی اجتماعی در آمریکا ۱۴۰۰کاربر بارده های سنی موردبرسی قرارگرفت که این افراد ازبین جهت گیری سیاسی ۸ویدیو به آنهانشان داده شدکه۳ویدیومنابع خبری محافظه کار ،۳ویدیو منابع خبری آزاداندیش، و۲ویدیو بدون محتوای سیاسی انتخاب شد.
پژوهشگران به کاربران اعلام کردند که آنهاهرزمان که بخواهند میتوانند ویدیوهاروجلوبزنند یاردکنند وبعداعلام کنند آیا این ویدیو توانسته نظرآنهاراتغییردهد یاخیر.هردوگروه به اندازه ی مساوی به تماشای ویدئوی ازدیدگاه مخالف خود علاقه نشان دادند.
کاربران مسن تر بیشتربه ویدیوهاعلاقه نشان دادند آنهاراموثق دانستند وتنهاعده ی کمی اعلام کردندکه نظر انهاتغییر کرده است.
این مطالعه نشان داد که ماباید به کاربران اجازه دهیم نظر شخصی خودرا بگویند وبه گفته ی مارک زاکربرگ سعی کنی، سیستمی به وجودآوریم که کاربر بتواند عقاید موافق ومخالف خودراببیند ازاین رو اتاق پژواک رسانه ای محدودیت آزادی بیان راکاملا ازبین میبرد وکاربران میتواننددنیارا همانطورکه هست ببینند.
راه شکست اتاق پژواک این است که افرادی که افکار همسو دارند اجازه ورود افراد، با افکار غیر همسو را بدهند.
دراسباب بازیهای ۴ متوجه شدیم که این داستان همچنان ادامه دارد اندی عروسکهای خودرابه دخترهمسایه هدیه میدهد دراینجاوودی حس ناامیدی درکنارصاحب خود بانی داردکه بارفتن به مهدکودک و عروسکی به نام فورکی را می سازد فورکی نزد عروسکهای دیگر می آیدوخودراهمیشه داخل سطل زباله میبیندچون یه چنگال بازیافتی بود وودی سعی میکنداوراازآنجا خارج کند یه روزکه همراه بانی به شهربازی میروند فورکی خودشو از ماشین پرت میکنه بیرون و وودی هم دنبالش میره بعد به یک فروشگاه عتیقه فروشی میروند وباعروسکهای دیگری آشنا می شوند
در قسمتهای گذشته اسباب بازی ها عروسکهاباهم دررقابت بودند امادراین قسمت عروسک فورکی هویتش رانمیشناسد و وودی سعی میکند اورا متقاعد کندکه نزد بانی برگردد بو یک عروسک باربی است که مجددوارد این قسمت شده که بالباس دخترانه اش عملکرد متفاوتی داردکه به هدفهای عروسک ها کمک میکند عاشقانه ای بین وودی بو اتفاق می افتد وعروسکهایی که میخواهند خود راثابت کنند وخاطراتشان رادراین قسمت مرورمی کنند ومسیرجدیدی را برای خود رقم می زنند درنهایت باپایانی خوب به پایان میرسد فورکی با بانی میرود ووودی با بو میماند
در دقیقه ۵۷ اززبان یک اسباب بازی موتورسوار بود اومیگفت منم روزی صاحب داشتم اسمش روژان بود وقتی توی کریسمس منو هدیه گرفت خیلی ذوق زده بودبهترین روز بسته بندی زندگیم بود.وقتی تبلیغ منوازتلویزیون دید کابوم بهترین بدل کار وسوار کار محشر من آماده بودم برای کاری که واسش ساخته شده بودم ولی وقتی روژان فهمید به اندازه ای که توی تبلیغ نشون میده نیستم وفهمیداون تبلیغ واقعی نیست پرتم کرد اونور واین منصفانه نبود چرا؟ پس میتوانیم خودمون باشیم وبه ظاهرتبلیغات در رسانه توجه نکنیم