سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

مربوط به کارهای کلاسی

  • ۰
  • ۰

مفهوم امپریالیسم ویکی‌مدیا به معنای تأثیرگذاری قدرتمندان و سازمان‌های بزرگ در ویرایش و تغییر محتوای ویکی‌مدیا به نحوی است که منافع و نگرانی‌های آنها را در برابر دیدگاه‌های دیگر قرار دهد. این مفهوم به طور خاص به ویرایش‌های بی‌طرفانه و حقیقت‌گرایانه در ویکی‌مدیا توسط افراد و سازمان‌های مختلف اشاره دارد که به دنبال تأثیرگذاری در نحوه نمایش و تفسیر محتوا هستند. این مفهوم در برخی موارد مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا ممکن است منجر به تحریف و تغییر درستی محتوا قرار دهد. این مفهوم به صورت گسترده‌ای در سیاست خارجی آمریکا نیز به کار می‌رود.

 

آمریکا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان، از ویکی‌ها به منظور تسلط بر دیگر کشورها استفاده می‌کند. برخی از روش‌های استفاده از ویکی‌ها توسط آمریکا شامل موارد زیر می‌شود:

 

🔻- تغییر در محتوای ویکی: آمریکا به منظور تحقق منافع خود، از ویرایش محتوای ویکی استفاده می‌کند. برخی از این تغییرات شامل حذف اطلاعات مهم در مورد کشورهای دیگر، اضافه کردن اطلاعات نادرست و تحریف تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر است.

 

🔻- تأثیرگذاری در نظرات عمومی: آمریکا به منظور تسلط بر دیگر کشورها، از تأثیرگذاری در نظرات عمومی به وسیله ویرایش مقالات ویکی استفاده می‌کند. برخی از این تغییرات شامل اضافه کردن نظرات مثبت در مورد آمریکا و حذف نظرات منفی در مورد آن است.

 

🔻- استفاده از ویکی به عنوان یک ابزار جاسوسی: آمریکا به منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد کشورهای دیگر، از ویرایش محتوای ویکی استفاده می‌کند. برخی از این تغییرات شامل اضافه کردن اطلاعات رازآلود و جاسوسی در مورد کشورهای دیگر است.

 

🔻- استفاده آمریکا از ویکی‌ها به منظور تسلط بر دیگر کشورها، در برخی موارد مورد انتقاد قرار گرفته است. این انتقادات عمدتاً به دلیل تحریف محتوا و تغییر درستی آن است. به همین دلیل، بسیاری از کاربران ویکی‌مدیا به دنبال حفظ بی‌طرفی و حقیقت‌گرایی در محتوای ویکی‌ها هستند.

 

 

  • ۰۲/۰۴/۰۵
  • صغری سجده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی