سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

مربوط به کارهای کلاسی

  • ۰
  • ۰

اتاق پژواک  آن دسته ازخبرهایی است که  دررسانه وشبکه ی مجازی است که واقعیت ندارد اماچون باباورهای مخاطب وتکراردررسانه همسو است به باورعمومی تبدیل شده است.

این تئوری در رسانه نقش پررنگی داردو مهمترین باوروعقایدوارتباطات دررسانه های امروزاست وباتکرار پیام حقیقت راطوری بیان می‌کنند همه تصور میکنند حقیقت دارد امامانندپژواکی است که به مخاطبان بازمی‌گردد این افراداعتمادبه نفس بیشتری توسط دیگران پیدا می‌کنند واطلاعاتی راکه اینترنت دراختیار کاربران قرارمی دهد آنها از کانال های دیگرطبق خواسته ی هرشخص اطلاعات دریافت می کنند.

بیشترین حالت رخداداتاق پژواک درزمینه ی سیاسی است.

اتاق پژواک رسانه ای  چیست؟

اتاقی دربسته که ازنظر صوتی عایق است یعنی صدامنعکس شده وتقویت می‌شود صداهای بیرون وارد نمی‌شوند.

اتاق پژواک رسانه یک اتاق پژواک فیزیکی است یعنی ایده هاوباورها درون یک فصل تکرار تقویت می‌شوند وایده ها درون این فضا سانسورمیشود.

دردنیای رسانه این فضاها  به لطف شبکه های اجتماعی بیشتروگسترده ترشده است وکاربران دراتاق پژواک رسانه ای گرفتارشده وایده های هم سوی خودراکه درحال تکراروتقویت هستند.درواقع کاربران تشویق میشوند  عقاید مشابه شان رابیان کنند وجرات ابراز عقاید غیرهمسوی خودرانداشته  باشند.

اتاق پژواک درشبکه های اجتماعی برای مثبت اندیشی میان کاربران توسعه یافته ونوعی حباب در آنها شکل گرفته اماباگذشت زمان این حباب هاتبدیل به اخبارجعلی  وغیرواقعی می‌شود که نگرانی دارد.

مارک زاکربرگ  ازایجاد اتاقهای پژواک خبرداد وگفت این فضاها باعث افزایش نگرانی کاربران شده است .اومعتقد بود مقالات با نظرات مختلف هم نمی‌تواند تاثیری روی کاربران داشته باشد وبایدبرای ازبین بردن این فضا فکری کرد. 

اتاق پژواک در شبکه‌های اجتماعی برای توسعه تفکر مثبت و به اصطلاح مثبت‌اندیشی میان کاربران توسعه یافته است و نوعی حباب مثبت‌اندیشی در میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

تلاش برای شکستن اتاق پژواک رسانه ای این است که آگاهی کاربران در این فضا ها افزایش یافته ودرتلاشند این نوع حصاررابشکنند یاازآن خارج شوند.کاربران مثل قبل بانظرات غیرهمسومقابله نمی‌کنند وسعی میکننداخبارراازمنابع قابل اعتماد ومعتبردریافت کنند .

دریک آژانس رسانه ی اجتماعی در آمریکا ۱۴۰۰کاربر بارده های سنی موردبرسی قرارگرفت که این افراد ازبین جهت گیری سیاسی ۸ویدیو به آنهانشان داده شدکه۳ویدیومنابع خبری محافظه کار ،۳ویدیو منابع خبری آزاداندیش، و۲ویدیو بدون محتوای سیاسی انتخاب شد.

پژوهشگران به کاربران اعلام کردند که آنهاهرزمان که بخواهند می‌توانند ویدیوهاروجلوبزنند یاردکنند وبعداعلام کنند آیا این ویدیو توانسته نظرآنهاراتغییردهد یاخیر.هردوگروه به اندازه ی مساوی به تماشای ویدئوی ازدیدگاه مخالف خود علاقه نشان دادند.

کاربران مسن تر بیشتربه ویدیوهاعلاقه نشان دادند  آنهاراموثق دانستند وتنهاعده ی کمی اعلام کردندکه نظر انهاتغییر کرده است.

این مطالعه نشان داد که ماباید به کاربران اجازه دهیم نظر شخصی خودرا بگویند وبه گفته ی مارک زاکربرگ سعی کنی، سیستمی به وجودآوریم که کاربر بتواند عقاید موافق ومخالف خودراببیند ازاین رو اتاق پژواک رسانه ای محدودیت آزادی بیان راکاملا ازبین می‌برد وکاربران میتواننددنیارا همانطورکه هست ببینند.

راه شکست اتاق پژواک این است که افرادی که افکار همسو دارند اجازه ورود افراد، با افکار غیر همسو را بدهند. 

 

  • ۰۲/۰۱/۰۹
  • صغری سجده

نظرات (۱)

عالی بویژه به دلیل بارگذاری فایل چندرسانه‌ای.

خدا قوت

پاسخ:
 ممنون ازحمایت شمااستادبزرگوار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی