سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

سوادرسانه ای

استاد مریم مسعود

مربوط به کارهای کلاسی

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با پیدایش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی IT و ICT و پیشرفت سریع و متنوع آن ، دگرگونی های سریع و گسترده نه فقط در اقتصاد که در سه بخش دیگر جامعه یعنی فرهنگ ، سیاست، و اجتماع رخ داد . فرصت ها و تهدیداتی را برای انسان و جامعه مدرن فراهم ساخت . 

 

انگاره سازی رسانه ای و برساخت سازی به عنوان یک تکنیک، موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی، تولید ، نشر و باز نشر می گردد.

 

با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین مفاهیم از دوران افلاطون تاکنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت قابل تغییر و تبدیل و شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف است. تا آن گونه بیندیشد و آن گونه محاسبه کنند که عقیده سازان که معمولا پشت پرده و پنهانی عمل می کنند، دوست دارند.

 

تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود، برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی، دو گانه انگاری، ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی هایی است که‌ به مرحله رشد و برساخت رسیده اند. اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم می توان به حوادثی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..اکنون نیز جامعه ما با فرصت ها و تهدیدات راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی مواجه‌ است . سیاست سران کاخ سفید در ۴۴ سال گذشته در بسیاری از مسائل مورد مناقشه با ایران استفاده از همین راهبرد انگاره سازی های رسانه ای و برساخت سازی های اجتماعی بوده و هست .

 

مردم ایران بویزه جوانان ، زنان ، روشنفکران و اصحاب قلم با هوشیاری و درایتی که از خود نشان می دهند ، باید روشی را درپیش بگیرند که در جنگ شناختی با نسل هایی از رؤسای جمهور آمریکا از کارتر تا بوش پدر و پس و تا ترامپ و بایدن ، مغلوب نشوند و در نتیجه فرهنگ کهن و با افتخار ایرانی اسلامی خود را که با وقوع انقلاب اسلامی، در دنیا مطرح شد و پرچم آن دروازه های علم و دانش و سیاست را یکی یکی فتح کرد را با پرچم آمریکا و انگلستان عوض نکنند.

 

درجامعه باز امروزی ایران مسایل زیادی وجود دارد که ظرفیت سوژه شدن برای انگاره سازی های رسانه ای و در نتبجه برساخت سازی های اجتماعی وجود دارد .می بینیم که هر روز یک موضوعی را برساخت می کنند و گویا الان نوبت کشف حجاب و برهنگی بدن است که متاسفانه از سوی قلیلی خودباخته و کم دانش و بی فرهنگ دامن زده می شود. برهنگی و نمایش بدن که به صورت تحمیلی و اجباری از سوی قلیلی از زنان و دختران به کل جامعه تحمیل می شود، سوغات غرب است و بر خلاف عقل و دین و قانون و هنجارهای اجتماعی است. گویا برنامه بعدی رسانه های صهیونیستی آمریکایی انگاره سازی و برساخت سازی کشف حجاب و برهنگی بدن است . تاسف بالاتر این است که برخی هم در داخل با انگیزه های به اصطلاح سیاسی و انتقام از رقیب سیاسی خود و با احتمال بهره برداری در انتخابات آینده بجای برخورد عقلانی و مبتنی بر فرهنگ ملی که منافع ملی و فرهنگی ما را حفظ کند، بر آتش معرکه می افزایند

  • صغری سجده
  • ۰
  • ۰

به نام خدا

 

مجموعه فرهنگی هنری برج آزادیچند روز مانده بودبه 28 اردیبهشت استاد عزیز سرکار خانم مریم مسعود به مااطلاع دادن که 5شنبه ساعت 8:30کلاس رودر برج آزادی برگزار می کنند کمی سخت به نظر می رسید چون بعدش کلاس داشتیم وباید به دانشگاه بر می گشتیم وتصمیم گرفتیم که باتوجه به فرمایشات استاد برویم در بدو ورود به سالن ایران‌شناسی رفتیم ب آشنایی با ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی استان‌های مختلف ایران شکل گرفته است.  ماکتی از استان‌های مختلف کشور نشانه‌گذاری شده و شامل مسیری U شکل روی نقاله‌های متحرک است که تصاویر حجمی و طرح‌های مختلف از مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی و... کشور را در بر دارد و از طریق این تسمه نقاله می‌توان در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، کل ایران را گشت.

سالنی تاریک با یک سری حباب شیشه ای و مسیرهای نورانی

گذرگاه پیشینیان پس از سالن ایران‌شناسی قرار گرفته بود و شامل چندین ویترین می‌شود که به نمایش دوره‌ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان اختصاص دارد. این بخش در راهروی ورودی برج آزادی واقع شده است و فرم معماری خاص و درب‌های سنگی از ویژگی‌های جذاب آن محسوب می‌شوند. نورپردازی این راهرو باعث شده است که فضاهای ارتباطی در معماری کهن ایران، دهلیزها و سردابه‌های قدیمی در ذهن تداعی شود.

راهرویی با دیواره و سقف بتنی و نورپردازی ملایم

تالار آینه دارای ۱۲ غرفه در دو طرف است که طرح‌های حجمی و تصاویر نمادین، شهرسازی، حیات وحش، صنعت نفت، محیط زیست و ورزش را به نمایش می‌گذارد. در طراحی این ویترین‌ها از آینه استفاده شده است که باعث می‌شود آن‌ها خیلی بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌شان به نظر برسند و از همین رو به آن تالار آینه می‌گویند. از ویژگی‌های درخور توجه این بخش، فضای نمایشگاهی آن است که به آثار شاخص هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی اقوام ایران و کارگاه‌های آموزش هنری اختصاص دارد. تالار آینه از ضلع شمالی به نگارخانه اقوام، از ضلع شرقی به کتابخانه و از ضلع جنوبی به بخش اداری منتهی می‌شود.

ساختمانی بتنی با تابلوهای نقاشی و نورپردازی کم

در راهروی فناوری، جاذبه‌های مدرنی نظیر سامانه تصویری هوشمند، روبات پیانیست، پایگاه دانستنی‌ها و روبات پاسخگو قرار دارد. روبات پیانیست ساخته مهندسان ایرانی است و می‌تواند با پمپ‌های بادی و برنامه‌ریزی کامپیوتری، پیانو بنوازد. روبات پاسخگو صورتک یک پسربچه را دارد و پرسش‌های مربوط به تاریخچه برج آزادی و شاخصه‌های معماری آن را به بازدیدکنندگان توضیح می‌دهد.

رباتی با صورت انسان پشت یک میز

دو آسانسور و همچنین پلکان برج در همین سالن قرار دارند که از طریق آن‌ها می‌توان به طبقه‌های بالا دسترسی داشت. بخش جنوبی تالار به تاسیسات مرکزی برج می‌رسد و بخش شمالی به تالار آینه راه دارد.

داخل ساختمانی تاریک با روزنه های کوچک در دیوارها و سقف کاربندی

دو آسانسور و همچنین پلکان برج در همین سالن قرار دارند که از طریق آن‌ها می‌توان به طبقه‌های بالا دسترسی داشت. بخش جنوبی تالار به تاسیسات مرکزی برج می‌رسد و بخش شمالی به تالار آینه راه دارد.

طبقه اول با سطح زمین ۲۳ متر فاصله دارد و از آن برای تعویض آسانسور استفاده می‌کنند و چیزی برای بازدید ندارد. دو دیوار بتونی کج با پنجره‌های کوچک در اینجا وجود دارد؛ همان پنجره‌های آبی‌رنگی که از زیر طاق آزادی مشخص هستند. قوس اصلی و دو قوس شرقی و غربی برج، این طبقه را احاطه کرده‌اند و کاشی‌کاری‌های پرطاووسی نمای برج در پشت دیواره‌های شیبب‌دار آن خودنمایی می‌کنند.

سقفی زیبا با معماری ایرانی و نورپردازی ملایم

طبقه دوم در ارتفاع ۳۳ متری از سطح میدان آزادی قرار دارد و گنبدی بتنی با طرح شمسه در میانه آن به چشم می‌خورد که نور طبقه اول و دوم برج را تامین می‌کند. جالب اینکه برای اولین بار در ایران از بتن مسلح سفیدرنگ برای دیوار و سقف این برج استفاده شده است. در این طبقه می‌توانید به تماشای معماری داخلی برج آزادی بنشینید و از همنشینی معماری سنتی و مدرن لذت ببرید؛ به‌ویژه سقف آن که شما را به یاد مسجد شیخ لطف‌ الله اصفهان می‌اندازد. از طبقه دوم برای نمایش عکس‌های تاریخی استفاده می‌شود.

سازه ای آبی رنگ در وسط ساختمانی با پنجره های لانه زنبوری

طبقه سوم در ارتفاع ۳۹٫۵ متری از سطح میدان قرار دارد و جذابیت آن به شکاف‌های مستطیلی و عمودی است که از بادگیرهای ایرانی گرفته شده است. پنجره‌های لانه زنبوری آن نیز دید خوبی به پایتخت دارند و یادآور جایگاه دیده‌بان‌های قلعه‌های قدیمی هستند. 

در نهایت هم پشت بام برج قرار دارد که گنبد زیبایی از بالاترین سطح برج بیرون زده است و از طبقه سوم برج شروع می‌شود و تا ارتفاع ۴۶٫۲۵ متری امتداد می‌یابد. این گنبد مزین به کاشی‌کاری فیروزه‌ای است که در معماری مقابر و امام‌زاده‌ها شاهد آن هستیم.

نقد من از این موزه این است که سالن ایران شناسی را میتوانستند با دید بهتری انجام میدادند که به نمادها نزدیک تر بودیم واینکه دوربینهایی که در طبقه ی سوم بود لنزش به حدی کثیف بود که دیدن ازداخل آن امکان پذیر نبود.

باتشکر از استاد گرامی

 

  • صغری سجده
  • ۰
  • ۰

مفهوم بازنمایی در رسانه عبارت است از:

ساختی که رسانه های جمعی از جنبه های مختلف واقعیت مثل افراد،مکانها،اشیاء واشخاص هویت فرهنگی ودیگر مفاهیم مجرد ایجاد میکند.

تجلی باز نمایی ممکن است به صورت گفتاری،نوشتاری یا تصاویر متعدد باشد.

پیتر دلگران می گویددلالت(کپی)بر موضوع واقعیت بیرونی است.

زبان ابزار واقعیت است.تجلی آن صدا وتصویروغیره است.

نشانه شناسی از نظر فرددوسوسو دال ومدلول است.دال در ازای یک واقعیت مدلول در واقعیت های مختلف است.

نشانه شناسی از نظر رولان بارت دال ومدلول واسطوره است.مثال موش در زبان های مختلف

رسانه هااز خصیصه های چندزبانی برخوردار اند مانند تلویزیون وسینمااز چند زبان برای انتقال پیام استفتده میکنند.

باز نمایی رسانه ای 4عنصر دارد:

1زاویه خاص دوربین2برجسته سازی3بهره گیری از واقعیت4استفاده از فرصت های خاص

باز نمایی 2نظریه دارد:1نظریه انعکاسی که واقعیت دوربین را منعکس می کند 2نظریه ریه ارادی که آنچه دوربین نشان می دهد اراده ونیت پنهانی است که پشت تصاویر وجود دارد.

چه چیزی منعکس می شود؟چگونه منعکس می شود؟در هر گفتمان چه معنایی دارد؟

لیبراستی به معنای واقعیت است

تاثیر کامنت ها یعنی تاثیر رسانه در شکل گیری افکار عمومی یعنی قرار گرفتن در اتاق پژواک وبعدمارپیچ سکوت یاتنوره سکوت

  • صغری سجده